Niezawodny licznik do zbiornika paliwa

Każdy kierowca musi wiedzieć kiedy należy zatankować auto. Licznik ilości paliwa musi zatem działać bez zarzutu. Liczniki paliwa służą do pomiaru ilości benzyny, oleju napędowego oraz innych paliw.

W baku umieszczony jest pływak, podłączony do czujników, w miarę zużycia paliwa pływak opada na dno zbiornika. Czujnik podaje stan dalej, a ostatecznie jest on wyświetlany na panelu kierowcy. Wiele aut wyposażonych jest w system alarmowania kierowcy o niskim stanie paliwa. Obecnie komputery pokładowe mierzą na bieżąco ilość paliwa, i pokazują kierowcy jaką odległość może pokonać na danej ilości paliwa. Bardzo ważne jest aby licznik był bezpieczny, obecność paliwa powoduje zagrożenie pożaru lub wybuchu. System musi być bezpieczny w razie awarii. Jeśli nastąpi awaria elektryczna, obwód elektryczny powoduje, że wskaźnik pokazuje, iż zbiornik jest pusty, a nie pełny. Korozja lub zużycie potencjometru spowoduje błędne odczyty poziomu paliwa. Jednak ten system wiąże się z potencjalnym ryzykiem. Prąd elektryczny jest przesyłany przez rezystor zmienny, do którego podłączony jest pływak, tak że wartość rezystancji zależy od poziomu paliwa. W większości samochodowych mierników paliwa takie rezystory znajdują się po wewnętrznej stronie miernika, czyli wewnątrz zbiornika paliwa. Przesyłanie prądu przez rezystor stwarza ryzyko pożaru i związane z nim ryzyko wybuchu. Czujniki wykazują również zwiększoną awaryjność przy dodatkach alkoholu w benzynie samochodowej. Alkohol zwiększa szybkość korozji potencjometru, ponieważ jest on w stanie przewodzić prąd. Z pewnością cały system mierzenia ilości paliwa musi być niezawodny, kierowca musi wcześniej podjąć decyzję o zatankowaniu auta.

W przypadku niewłaściwego działania czujnika kierowca może otrzymywać niewłaściwe dane, może działać się tak z powodu korozji elementów metalowych. Może także zostać uszkodzony pływak w baku. Obecnie licznik do zbiornika paliwa opiera się na cyfrowych bardzo dokładnych czujnikach, które bardzo dokładnie określają stan zbiornika, są one połączone z komputerem pokładowym, który przekazuje następnie informacje kierowcy.