Każdy kierowca musi wiedzieć kiedy należy zatankować auto. Licznik ilości paliwa musi zatem działać bez zarzutu. Liczniki paliwa służą do pomiaru ilości benzyny, oleju napędowego oraz innych paliw.
W baku umieszczony jest pływak, podłączony do czujników, w miarę zużycia paliwa pływak opada na dno zbiornika. Czujnik podaje stan dalej, a ostatecznie jest on wyświetlany na panelu kierowcy. Wiele aut wyposażonych jest w system alarmowania kierowcy o niskim stanie paliwa. Obecnie komputery pokładowe mierzą na bieżąco ilość paliwa, i pokazują kierowcy jaką odległość może pokonać na danej ilości paliwa. Bardzo ważne jest aby licznik był bezpieczny, obecność paliwa powoduje zagrożenie pożaru lub wybuchu. System musi być bezpieczny w razie awarii. Jeśli nastąpi awaria elektryczna, obwód elektryczny powoduje, że wskaźnik pokazuje, iż zbiornik jest pusty, a nie pełny. Korozja lub zużycie potencjometru spowoduje błędne odczyty poziomu paliwa. Jednak ten system wiąże się z potencjalnym ryzykiem. Prąd elektryczny jest przesyłany przez rezystor zmienny, do którego podłączony jest pływak, tak że wartość rezystancji zależy od poziomu paliwa. W większości samochodowych mierników paliwa takie rezystory znajdują się po wewnętrznej stronie miernika, czyli wewnątrz zbiornika paliwa. Przesyłanie prądu przez rezystor stwarza ryzyko pożaru i związane z nim ryzyko wybuchu. Czujniki wykazują również zwiększoną awaryjność przy dodatkach alkoholu w benzynie samochodowej. Alkohol zwiększa szybkość korozji potencjometru, ponieważ jest on w stanie przewodzić prąd. Z pewnością cały system mierzenia ilości paliwa musi być niezawodny, kierowca musi wcześniej podjąć decyzję o zatankowaniu auta.
W przypadku niewłaściwego działania czujnika kierowca może otrzymywać niewłaściwe dane, może działać się tak z powodu korozji elementów metalowych. Może także zostać uszkodzony pływak w baku. Obecnie licznik do zbiornika paliwa opiera się na cyfrowych bardzo dokładnych czujnikach, które bardzo dokładnie określają stan zbiornika, są one połączone z komputerem pokładowym, który przekazuje następnie informacje kierowcy.